Eobchod-zdarma.cz
Než si sami začnete v této přiručce číst, tak se musím představit. Musím představit toho, kdo má tu "drzost" vám radit, jak úspěšně prodávat na internetu.
Jmenuji se Vilém, ale říkat mi můžete Vilda, a patřím "MEZI VÁS". Také já jsem, před několika měsíci, využil možnosti "zakoupit" internetový obchod ZDARMA. Dnes vím, že jsem byl druhý v pořadí, který této možnosti využil. Stejně jako "VY" jsem uměl, a doposud umím, jenom zapnout počítač, monitor, podívat se na e-mail, ale dnes umím obstojeně využívat "eobchod-zdarma.cz", k tomu mě tato práce živí. V té době to nebyl internetový obchod takový, jaký ho znáte nyní. Byl daleko "primitivnější", ve své podstatě ošklivý, ne moc účinný, spíše odpuzoval zákazníky, než aby je lákal k opětovné návštěvě, nebyla v něm nabídka dodavatelů, systém B2C apod. Ale byl zadarmo!
Stejně jako vy, jsem nedisponoval finančními prostředky, abych si mohl zakoupit "hezký, hotový" internetový shop, který stojí statisíce, ale, stejně jako vy, jsem chtěl vydělávat "peníze". I přesto jsem se rozhodl to "risknout" a zkusit tuto nabídku. Původní e-shop neuměl emailing – to je rozesílání hromadných emailů, neuměl import "datových souborů", to je import zboží, které nabízíte, aby bylo aktuální a skutečně dostupné pro nás, pro "obchodníky", o to byly mé začátky horší, než které máte dnes vy. Současná nabídka www.sesolutions.cz je vskutku nadčasová a bezkonkurenční, protože v ní jsou zahrnuty všechny možnosti, které jsem já, ve svých začátcích, neměl.
Stejně jako vy jsem si říkal, co v tom je za "háček", když je zadarmo. Protože zkusit riskovat, vždy patřilo mezi mé životní postoje, tak jsem to "risknul", i při vědomí, že stejně jako provoz auta není "ZADARMO", tak i tady to není úplně "ZADARMO", ale provoz se musí platit, tedy alespoň tzv. webhosting, který je nutné zaplatit úplně všude, u všech provozovatelů tzv. eobchodů ZDARMA. Ale měl jsem 4 měsíce na rozmyšlenou, na zkušenou, jestli se mi podaří se s internetovým obchodem uživit, to konkurence nenabízela, a ty 4 měsíce byly skutečně ZDARMA. Stejně, jako vy, jsem váhal, zda to má smysl. Jak to dopadlo? To se dovíte v závěru, to jenom abyste měli důvod to číst!
CO BYLO DÁL
V samém počátku mi majitel shopu sdělil – Nepočítej s tím, že to bude samo fungovat, že budeš vydělávat, to bude chvíli trvat, možná tak za rok, za dva zjistíš, že by to mohlo být tvým hlavním zdrojem příjmu. Ale chce to hlavně vydržet a podobné "šprky", které pořád všichni slyšíme. Věřte mi, že tohle mě opravdu "nakoplo". Jaký čas, já přeci potřebuji, aby mě to živilo, ne čekat roky. Někteří z vás to chtějí dělat, jako něco "navíc", přivydělat si pár korun, v tom není žádný rozpor, protože jsem zjistil, že svoji vlastní "zátěž", kterou této aktivitě chcete věnovat se dá lehce regulovat. Prakticky okamžitě dokážete ukončit nabídku prodeje a tím si zajistit "volný čas". A tak jsem se rozhodl pracovat podle svého nejlepšího vědomí, jak bych asi pracoval, jako prodavač, v každé "běžné" prodejně. Jak to dopadlo? Nechte se překvapit až do konce. Víte, jaké mám internetové stránky? Tak čtěte dál.
JAK NA TO?
Prý, aby člověk byl ochotný dočíst rady do konce, tak to chce být maximálně stručný. Hmm, tak to vás asi nepotěším, ale pokusím se to zkrátit.
Začnu tím, jak to dopadlo. To je velké překvapení co? Tak dnes jsem "společníkem" společnosti S&E Solutions s. r. o., která vám nabízí eobchod-zdarma (www.sesolutions.cz), tedy stejné, odkud jsem si "KOUPIL" internetový obchod zdarma. Jak k tomu došlo? Pokud to chcete vědět, tak čtěte dál.
Než sami začnete, musíte si uvědomit, v jakém "prostředi" se nacházíte. Zaregistrováním si internetového obchodu a samotným podnikáním, ať už jste využili jakokoliv možnost, jste se stali "podnikateli". V této zemi se "podnikatel" = "zloděj". Žijete v zemi, kde se člověk, který se rozhodl žít a zodpovídat sám za sebe, tedy pracovat a tím podnikat, stal automaticky "zlodějem". Těžko ostatním vysvětlit, že mají stejné možnosti, těžko ostaním vysvětlit, že jejich příležitost je stejná, jako byla vaše, těžko vysvětlit, že samotným podnikáním jste se nestali milionáři, že za tím je jenom "pot a slzy", abych parafrázoval naše klasiky. Málem bych zapomněl, určitě uslyšíte, že ne každý má stejné možnosti, tak já prozradím něco ze svého soukromí. Jsem otec samoživitel, pečuji o synka od jeho 10 měsíců věku, mám ho doma a starám se o něj, žijeme sami dva, bez ženy, přítelkyně a dnes i bez pomoci babiček. Navíc je těžce hyperaktivní. Pravda, nejsem bez nohy, bez ruky, ale musím vyprat, vyžehlit, uklidt, uvařit, starat se o dům, připravovat svačiny, prostě vše, na co jsou běžně dva, musím dělat sám, i přesto jsem to také zvládl.
S dalším "problémem", se kterým se budete potýkat je "národní povaha". Našim národním "sportem" je závist, nepřejícnost, pomluvy, sobectví a mnoho dalších. Jste opravdu připraveni na to být úspěšným prodejcem na internetu? Je dobré si uvědomit, že s rostoucím úspěchem prodeje, budete získávat spoustu nových "kamarádů", kteří vás budou jenom zneužívat, stejně, jako je budete zneužívat i vy, ke svým podnikatelským účelům, ale také můžete přijít o své skutečné kamarády, kterým přestanete věnovat svoji pozornost. Úspěch = ztráta. Počítejte s tím.
Ale nejsou jenom problémy, jsou i výhody. V dnešní době tzv. "pernamentní krize" klesají tržby běžných kamenných obchodů na minimum. Ale razantně, skokově, stoupají tržby internetových obchodů, proto jste se rozhodli právě včas, v nejlepší možné chvíli, podílet se na tomto nárůstu, dovolím si říci, že nákup na internetu se postupně stává našim národním sportem.
CO JSTE ZÍSKALI ZA SVÉ PENÍZE?
Možnost neomezeného výdělku.
Nyní se můžete realizovat v prodeji jakéhokoliv druhu sortimentu, můžete si sami přidávat výrobky do eshopu, můžete sami nabídnout zboží použité, bazarové jak své, tak svých kamarádů apod., můžete nabídnout výrobky, které vyrábí vaši kamarádi a sami hledají možnost odbytu, tyto můžete také nabídnout nám, abychom je zahrnuli do naši nabídky a nabídky ostatních prodejců a tím se vlastně stát velkoobchodním dodavatelem, a mnoho dalších výhod.
Možnost nákupu jakéhokoliv zboží za velkoobchodní ceny.
Ano, nakupujete za velkoobchodní ceny – VOC - veškerý sortiment výrobků, který nabízí naše společnost – elektro, domácnost, dílna, sport, škola, parfémy apod. Více na www.sesolutions.cz
Uspořené peníze
Právě díky nákupu za VOC jste právě ušetřili několik tisíc korun ročně? Nevěříte? Tak například televizi koupíte za VOC, zahradní i domácí nábytek, nářadí, kromě jídla prakticky vše, co potřebujete.
Svobodu a nezávislost
Ziskali jste svobodu ve svém rozhodování a nezávislost na vlivu svých zaměstnavatelů, víte, že když nyní přijdete o práci, že máte co dělat a můžete svůj shop začít provozovat intenzivněji a zajistit si tím stejné nebo lepší výdělky.
Nové možnosti
Získali jste nové možnosti, nejen internetový obchod, ale když prodáváte, tak občas se objeví reklamace, a tady je další naše nabídka ZDARMA – tzv. Servisní program, který je určen pro servisní místa, půjčovny a prodejce. Tento program má takovou úroveň, kdy 99,9% konkurence nedosahuje ani jeho minima. Evidujete si zde opravy výrobků, které se k vám dostanou na opravu nebo reklamace, jejich termíny vyřízení apod. Ale největší výhodou je, že při uzavření opravy, ve chvíli, kdy výrobek přijde z opravy, automaticky odešle SMS zprávu a e-mail, kterým informuje vašeho zákazníka o ukončení reklamačního řízení, opravy výrobku apod. Tím ale vaše nové možnosti nekončí, neustále náš vývojový tým vytváří nové programy, které budou vždy ZDARMA. I tyto budete moci získat. Jejich provoz, tzv. Webhosting, to znamená provoz serveru, který se platí všude, tak i zde se platí, ale opět v rozložených platbách 2x ročně. U konkurence program nedostanete a provoz vás bude stát stejně. Tento program si můžet objednat u nás také, ale doporučuji počkat, až se případně objeví první "reklamace". To může být i několik měsíců od zahájení prodeje.
POSTUPY
Tyto postupy nelze vnímat jako všeobecné, nebo snad návod ke "zbohatnutí". O míře úspěchu rozhoduje více faktorů než jenom samotná tato příručka.
Nejdříve se musíte rozhodout denně investovat svůj čas této své nové aktivitě.
PRVNÍ KROKY
a) nejdůležitější je zaregistrovat si "dobrou doménu". Doména je to, jak se jmenuje váš internetový obchod. Já osobně vlastním doménu www.akcnivyrobky.cz, a je to tady, už to víte, jaký mám obchod. Vyhněte se, pokud to jenom trochu jde, trošku narcistickým doménám typu – novaknaradi.cz, novakovaparfumerie.cz apod., protože tyto názvy skutečně nikdo "hledat" nebude. Pro název domény je důležité snadné zapamatování. Mnohem lepší jsou domény, chcete-li názvy obchodů, typu – naradimorava,.cz, naradicechy.cz, parfumeriehranice.cz, levnysport.cz apod. Volné domény, tedy názvy vašich obchodů, si lehce ověříte a můžete si je zaregistrovat při objednávce na www.sesolutions.cz. To je jediná investice, čítající několik málo stokorun (200 Kč), kterou musíte udělat a musí se platit každý rok, to je všude stejné. Dobré je také registrovat si doménu podle nějaké názvu výrobku, nebo výrobce, který znáte, a je k dispozici. Já osobně mám registrovány domény – www.scheppach.sk, www.woodster.sk, a další, které můžete i následně prodat. Tuto doménu si můžete kdykoliv v průběhu změnit a nechat si váš obchod přejmenovat. V tomto případě nás kontaktujte, shop "přemístíme" na váš nový název, resp. přiřadíme váš nový název ke stávajícímu shopu a starý název "přesměrujeme" na váš nový název, aby zákazníci, kteří již u vás zakoupili se vždy dostali tam, kam chtějí.
Můžete samozřejmě zvolit i název obchodu, který bude zdarma – tedy doménu ZDARMA – jedná se o domény tzv. 3 řádu – to jsou webové stránky, které budou mít adresu – názevobchodu.eobchod-zdarma.cz – tyto názvy nevypadají zrovna nejlépe, ale jsou vhodné to ty, kteří skutečně nemají a nechtějí investovat žádné peníze do začátku, mají dostatek známých, kterým své výrobky mohou nabídnout – např. studenti, maminky na mateřských dovolených, důchodci apod. Jejich velkou nevýhodou je nezapamatovatelnost, s tím musíte počítat.
b) ať již jste zvolili varianty "s dodavatelem " nebo bez "dodavatele" je potřeba se náležitě věnovat vašemu "obchodu" a vydržet. Další návody se liší tím, jestli máte, nebo jste ochotni věnovat, peníze nebo nikoliv.
c) jakmile k vaší doméně přiřadíme eshop, je nutné vyplnit podle našeho návodu k použití veškeré povinné údaje – kontakty, obchodní podmínky – které můžete okopírovat a jenom upravit z nějakých již fungujících internetových obchodů, něco o nás. Pokud jste zvolili variantu s dodavatelem, váš obchod již má naimportovány výrobky, pokud ne, je potřeba nejdříve si zadat výrobky, které chcete nabídnout. Postupujte opět podle našeho návodu k použití. Nezapomeňte na své logo, grafiku apod. Toto jsou věci, kdy například obrázek do hlavičky obchodu si můžete nahrát sami, podle návodu k použití. Pokud nemáte své logo, tak si jej buď zadejte grafické agentuře, to vás bude stát několik tisíc korun, nebo nám napište objednávku na vytvoření loga, zcela určitě budeme levnější, ne ZDARMA, ale o hodně levnější, také máte možnost si logo sami navrhnout a vytvořit, pomocí grafických programů, které jsou volně ke stažení na internetu, nebo máte možnost požádat své známé, tady bych vás spíše odkázal na mladší generaci našich dětí, kde zcela určitě najdete kamaráda vašeho dítěte nebo dítě vašeho kamaráda, které vám určitě rádo toto logo zpracuje.
JAK BÝT ÚSPĚŠNÝM PRODEJCEM NA INTERNETU
Teď již máte váš internetový obchod doplněný, podle návodu k použití, obsahuje veškerá data, výrobky a dostáváme se k tomu, jak být úspěšným prodejcem na internetu.
Musím vás upozornit, že toto není návod, jak se živit na internetu, ale jak být úspěšným prodejcem na internetu, tedy internetového obchodu. Na internetu najdete mnoho rad, a některé jsou opravdu dobré, jak se živit na internetu, ale těmto aktivitám je dobré se věnovat až poté, co se vám povede získat několik prvních objednávek, ale také pouze ve svém volném čase a jsou vhodným doplňkem internetového prodeje. Musíte ale počítat s tím, že vám zaberou obrovské množství vašeho času, který je potřeba, alespoň v začátcích, věnovat svému obchodu.
a) ČAS
Důležité je si každý den vyčlenit dostatečný čas, který chcete věnovat prodeji na internetu. Objednávky zboží chodí bez ohledu na vámi určený čas, to je potřeba vědět. Pro zpracování objednávek, tady je jedno, jestli je zpracováváte sami, objednáváte si zboží přímo u dodavatele nebo prostřednictvím naší společnosti (B2C systém), je potřeba čas. Pokud objednávky budete zpracovávat odpoledne, poté vyřízení objednávky, včetně přepravy bude trvat cca 4-5 pracovních dnů. Pokud je budete zpracovávat dopoledne, bude vyřízení objednávky trvat 3-4 pracovní dny. Tedy objednávky, které pošlete do 12.00 hodin se většinou dají zpracovat ještě týž den. Toto všeobecně neplatí pro období Vánoc, zde se zpracování objednávek i doručení zboží prodlužuje a to řádově až o 2-3 dny. S tím je potřeba počítat při zpracování Obchodních podmínek a termínu doručení zboží. Já užívám termín dodání mezi 5-10-ti pracovními dny i přesto, že zboží posíláme prakticky týž den. Takže prvním a základním bodem úspěchu je, si pevně vyhradit čas, který jste ochotni věnovat svému prodeji. V každém případě si stále udržujte čas na kontakt s vašimi kamarády, na své koníčky apod. Je to dobrá relaxace a i mozek někdy potřebuje vypnout.
b) KONTAKTY
Každý obchod, každá činnost, se neobjede bez zájmu. Vzbudit zájem, pozornost, je to nejdůležitější v každé lidské činnosti, v tomto oboru obvzlášť. Můžete mít skvělé výrobky, nejlepší ceny, ale pokud o tom zákazník nebude vědět, tak je prodávat nebudete. Můžete být nejlevnější, přitom nejlepší, kadeřník, pokud to ovšem nebudou zákazníci vědět, bude trvat dlouho, než je přivedete do svého kadeřnictví, pokud je tam přivedete. Jak dát vědět zákazníkům o vašem novém obchodě? Tedy potřebujeme o sobě dát vědět.
Zde bych mohl rozdělit způsoby, jak dát o sobě vědět, na dvě skupiny – ti, kteří mají peníze a jsou ochotni je investovat do svého nového obchodu, a ti, kteří nemají peníze. To ale neudělám, protože si myslím, že ať peníze na invetice máte nebo ne, tak tyto postupy jsou všeobecné, platné pro všechny, bez ohledu na peníze. Uvedu i ty, kde to bez peněz nejde, ale pokud je nebudete realizovat ihned od začátku, tak to nevadí, jenom to bude trvat o chvilku déle, než je budete moci investovat.
Máte obchod připravený a je spuštěný. Teprve nyní, ne dříve, toto sdělte svým nejbližším – rodině, přátelům, kamarádům. Pokud jste tak učinili dříve, udělali jste VELKOU CHYBU. Pouze rodina je oprávněna vědět, že něco připravujete, nikoliv kamarádi, přátelé. Ptáte se PROČ? Protože jsme je připravili o moment překvapení. Pokud se již mají podívat na váš obchod, tak v něm něco musí být, musí být připravený, musí působit profesionálně a přesvědčivě. Pokud jim to sdělíte dříve, občas se podívají, tedy jenom možná, ale to PŘEKVAPENÍ, které zajistí jejich opravdový zájem, je pryč. Teprve nyní máte možnost je překvapit a docílit toho, že se nejen podívají, ale také si jej pořádně prohlédnou, nečekejte, že něco koupí. Již v úvodu jsem vám napsal, v jakém prostředí žijeme, závist bude hnacím motorem k tomu, aby vám nedali VYDĚLAT. Napsal jsem vám, že musíte počítat s pravidlem – ÚSPĚCH=ZTRÁTA. Teprve nyní budete poznávat, kteří kamarádi a přátelé jsou opravdu přáteli. Opravdový přítel se vás nejdříve zeptá, pokud bude chtít něco koupit, za kolik mu to necháte, nebojte se mu nabídnout nějakou slevu, je to váš přítel a není dobré na nich vydělávat, navíc to může být váš první OPRAVDOVÝ ZÁKAZNÍK. Když se něco nepovede, najde určitě pochopení a nebude využívat náš národní sport – POMLUVU. Přítel chyby toleruje. Počítejte s tím, že budete zjišťovat, jak vaši přátelé, kamarádi, bohužel někdy i rodina, si koupí věci, které by mohli zakoupit u vás daleko levněji, ale nekoupí je u vás, protože by vám snad měli dát "vydělat", i přesto, že jim to necháte tzv. za "NÁKUP". Přijde to, vy to již nyní víte, nenechte se odradit, nezoufejte, je to realita, ale také to je pro vás hnací motor vpřed. Tito lidé totiž budou o vašem obchodu mluvit se svými příteli, ti se podívají, a o to tady jde.
Tedy až budete mít připravený e-obchod, bude spuštěný, teprve nyní je potřeba dát vědět všem svým známým o tomto vašem novém obchodě. Kolik máte známých, kamarádů, přátel, rodinných příslušníků? Napočítáte je do 50-ti? Někdo více, někdo méně. Tak si musíte rychle vzpomenout i na další kamarády, známé, které máte. Kde? Tak co třeba základní, střední, vysoká škola, učiliště, kurzy, tábory, koníčky, zájmové kroužky, aerobic, cvičení zumby apod. To už se dostáváte na slušný počet vašich prvních potenciálních zákazníků, že ano? Ale kde na ně vzít kontakt. Máte internetový obchod, výhoda internetu je, že e-mail vás již nic nestojí, jenom trochu psaní, tedy jenom čas. Kde najdete kontakty? Máte Facebook? Nemáte, tak rychle na něj, ale POZOR, už to děláte kvůli obchodu, takže Facebook stránku si zaregistrujte pod názvem vašeho obchodu – nikoliv www.levnysport.cz, ale jako levnysport.cz. Máte Twitter? Tak hned to samé. Pak si jenom zadáte do vyhledávání přátel – jméno dané osoby, dnes to je fenomén, takže velmi pravděpodobně jich 50% najdete. Znáte na www.seznam.cz – SPOLUŽÁCI – tak zde jsou registrovány již prakticky všechny třídy, jak základních, středních škol, učilišť, vysokých škol apod. Tady jsou e-maily vašich spolužáků, i když už možná ani dnes nevíte, jak se jmenují. Ty si přidejte do emailových kontaktů a můžete je začít oslovovat. Někteří budou reagovat, co posíláte za spamy – to je nevyžádaná obchodní nabídka – tak poté musíte odpovědět – Ahoj, to jsem já Alenka Nováková, chodili jsme spolu do třídy, tak jsem se chtěla připomenout, jak se jinak máš? A je po špatných reakcích, ale určitě máte dalšího, kdo se bude chtít podívat, a podívá se, na váš nový obchod. Vy nevíte, jak se zaregistrovat? Tak to je to nejmenší, dojděte za jakýmkoliv dítětem, ono vám poradí nebo vás pomůže zaregistrovat. Není ostuda něco nevědět a jít se zeptat, i dítěte, já to tak dělám také se svým synem. On mi pravidelně radí, má pocit důležitosti, kterou mu tímto dávám. Není důvod se stydět. Zapojte do svého "podnikání" i své děti. Řekněte jim, co nyní děláte, nabídněte nějakou odměnu, pokud dají svým spolužákům vědět, že něco děláte. Chodíte cvičit aerobic, zumbu apod., jste rybář, sokol, skaut, hasič? Nabídněte v těchto kroužcích slevu pro jejich nákupy, je to další způsob motivace, můžete jim nabidnout další slevu z cen na internetu, například 2-3%. Někoho to zaujme.
Jak je máte oslovit? V každém jednoduchém programu, i v tom, co nyní píšu – Word, si lze vytvořit jednoduchý letáček. Ten by měl obsahovat adresu obchodu – to je například www.akcnivyrobky.cz – telefon, místo podnikání. Není dobré uvádět – PRÁVĚ ZAČÍNÁME – určitě je lepší nabídnout tzv. Akční výrobky, tedy výrobky, které sami považujete za prodejné – já jsem používal – NĚMÉ SLUHY – věšáky na prádlo, za 349,-- Kč, zcela určitě najdete i vy své favority ve výrobcích, které nabízíte. Uveďte alespoň 3 výrobky. Do každého programu jdou vkládat obrázky, texty apod., tady je potřeba se to rychle naučit, pokud to neumíte, opět máte možnost se zeptat známých, dětí apod., kteří vám rádi pomohou. Středoškoláci už to většinou umí i sami udělat, dokonce někteří ovládají základy v grafických programech, zcela určitě vám pomohu nebo to sami udělají. Nebojte se jich zeptat, jako protihodnotu jim můžete nabídnout slevu, peníze (ale ty až na posledním místě), možnost dlouhodobé spolupráce, když se začne dařit, mohou pro vás tyto návrhy připravovat stále, a už jim za ně můžet i zaplatit, když si na to vyděláte. Tyto nabídky v pravidelných intervalech obměňujte a opět jimi oslovujte. Nejlépe tak jednou za měsíc.
Sami přemýšlejte, komu můžete svoji nabídku – akční nabídku – poslat e-mailem. Těch možností je velmi mnoho.
Co se týče kontaktů, tak vás musím upozornit na jedno velké nebezpečí, které vám bude hrozit. Jakmile uvidí některé "společnosti", že máte internetový obchod, začnou vám posílat nabídky na e-mailing. I když ty peníze máte, tak na tyto nabídky nepřistupujte a nebavte se s nimi. Vypadá to lákavě, ale víte, že tyto společnosti oslovují veřejně děti a prakticky kohokoliv, pokud se zaregistrují, jako příjemce e-mailu z této emailingové rozesílky, že za příjmy e-mailů jim budou platit, když potvrdí jejich přečtení. Placený příjemce reklamy a inzerátu tyto nepřijímá, protože má zájem o vaši nabídku, ale protože mu za to e-mailingová společnost platí, sice drobné, ale co by student pro pár korun neudělal, navíc jsou-li jenom za to, že odklikne údajné přečtení. Vyhněte se těmto chybám, které vás mohou stát tisíce i desetitisíce korun. Pokud tyto peníze máte, dočtete se, jak je lépe investovat, přinesou vám alespoň něco, emailing vám nepřinese vůbec nic.
c) PŘÍMÉ OSLOVENÍ NEZNÁMÝCH
Tady máte možnost, ta už ale není ZDARMA, to už nějaké peníze stojí, ale je to v řádech od pár korun do pár stokorun, podle toho, kolik toho chcete zrealizovat.
Na přímé oslovení neznámých zákazníků můžete využít nespočet možností. Já se tady zmíním o jedné, která je dost opomíjená. V každém městě a každé vesnici jsou vývěsní tabule. Tyto většinou slouží na výlep plakátů informujících o různých akcích apod. Jsou veřejně přístupné, většinou na místech větší koncentrace osob – autobusové a vlakové zastávky apod. Ten samý leták, který budete posílat známým e-mailem, můžete vytisknout a umístit jej na tyto vývěsní informační tabule. Nemohu vám psát, udělejte to potajmu, možná to nikdo nestrhne. Bývá zvykem, že se dojde na Obecní zastupitelstvo, nebo přímo na těch tabulích jsou kontakty, kde povolí tento výlep, a zde si jej domluvíte. Musíte počítat s mírným poplatkem. Jak to uděláte, je zcela na vašem uvážení, ale budujte společnost, obchod, který by měl být seriózním partnerem pro vaše zákazníky. Tímto způsobem můžete za relativně nízké náklady oslovit větší "masu" lidí, ale aby se někdo na vaše stránky podívat, nebo nakoupil, pak je potřeba mít "atraktivní" akční věci na letáku. Co je atraktivní je na vás, sami uvažujte, co by jste si koupili. Mohu poradit, že většinou jsou to věci levnější, spíše v řádech stokorun než tísíců korun, vyhněte se nabídkám televizí apod. To by jste museli nabídnout televizi za polovinu ceny obvyklé. Nezapomeňte, že těch "ploch" je daleko více, proto je pouze na vás, jak zaplavíte trh svojí nabídkou a akcemi. Je dobré vědět, ze zkušeností, že lidé, nakupující na internetu, pravidelně nakupují nikoliv i nejlevnějších, ale u těch, kteří mají "sídlo" společnosti, tedy vašeho obchodu v blízkosti, kam si mohou dojet, kde osobně mohou případně řešit problémy, reklamace apod. Tyto aktivity bývají velmi účinné. Tyto nabídky je dobré pravidelně, v určitých intervalech, obměňovat, ideální je jednou za měsíc nebo jednou za 14 dnů. Vytištění jednoho letáku na vaší tiskárně přijde cca na 3,-- Kč. Není to sice zadarmo, ale ranec, to také není. Pokud se rozhodnete takto postupovat nezapomeňte, že takovýto "plakát" je lepší mít v barevném provedení než černobílém. Nezapomeňte, že někteří dodavatelé nechtějí, aby se jejich výrobky nabízely levněji, než je jejich doproučená prodejní, chcete-li MOC, cena. Akční leták může tyto ceny obsahovat, ale ceny na internetovém obchodu není dobré měnit, dokonce to je nežádoucí.
Neočekávejte od těchto aktivit masivní zájem, spíše zájem jednotlivců než mnoho desítek nebo snad stovek lidí. Ale jde o to, dostat se do "podvědomí", což vás nestojí tolik, aby jste tyto kampaně nemohli neustále realizovat.
d) VYHLEDÁVAČE
Tato varianta už zahrnuje prvotní investice v řádech cca 1.200,-- Kč. Na internetu najdete mnoho srovnávačů cen, jako je www.zbozi.cz, www.heureka.cz, www.hyperzbozi.cz. Jejich nevýhodou, v začátcích, je nutnost investovat. Můžete se zde zaregistrovat, to je zdarma, a případně investovat poté, co vyděláte své první peníze. Je pravdou, že investicí do vyhledávačů si můžete zajistit, ale také zajistíte, okamžitý efekt ve formě přicházejících objednávek. Je na vašem zvážení, zda si raději kopíte novou bundu, nebo její nákup odložíte o měsíc a investujete do toho, co vám přinese výdělek, peníze.
Nevýhodou je, že musíte mít přidělené IČO, tedy musíte mít Živnostenské oprávnění. Pokud jste zvolili variantu provize, poté můžete být umístěny na Heuréce, ale vždy musíte zaplatit předem. Toto je osvědčená a funkční investice. Málokdo nevydělá nic, většinou je podíl této investice na tržbách pohybuje mezi 5-7%, to je potřeba vědět, protože nemůžete investovat do těchto vyhledávačů, pokud váš zisk je nižší než uváděných 7%, potřebujete zisk alespoň 15%, aby jste polovinu získali zpět. Proto je dobré volit dodavatele, který si hlídá určitou prodejní cenovou hladinu. Je jich tak půl na půl. Polovina si ji hlídá, a tyto výrobky se dobře prodávají, druhá polovina si ji nehlídá, a tyto výrobky nejste schopni vůbec prodávat, protože se nedostanete na jejich úroveň.
e) AUKRO
Pokud jste se rozhodli opravdu si přivydělat, nabídnout výrobky apod., tak nezapomínejte na relativně levnou, ale účinnou nabídku na portále AUKRO. Zde se stačí pouze zaregistrovat, počkat, až vám poštou přijde registrační kód a nabídnout zboží. Máte tu výhodu, že můžete nabídnou jak nové, tak i použité zboží. My prodáváme na Aukro několik set výrobků každý měsíc, jak na tom budete vy?
Při prodeji na tomto portále musíte počítat s provizí, kterou budete platit, a ta se většinou pohybuje ve výši kolem 6% z prodejní ceny. K tomu je potřeba přičíst i poplatek za prodaný zveřejněný výrobek. Je to jedna z jednoduchých cest k prodeji.
JAKÉ VÝROBKY NABÍZET
Každého, nebo většinu, při této otázce – JAKÉ VÝROBKY NABÍZET - určitě napadne, jako jeden z prvních, televize, rádia, pračky, ledničky, možná si i myslí, jak na to ušetří. Tak tady to není pravdou. Právě sortiment elektro není nejvhodnější pro začátek prodeje. Proč? Na to už jsem odpověděl – každého to napadne, takže většina lidí se pokouší toto zboží nabízet a neposlouchá rady. Rabat, chcete-li zisk, je díky tomu stlačen na minimum, tím myslím 2-6%, a to je málo. Jsou na trhu velcí prodejci, kteří si již dováží elektroniku sami, pod vlastní obchodní značkou – SENCOR a další, přímo z Číny a těm se konkurovat cenově nedá. Ostatní již hledají dodavatele v zahraničí, mají obrovskou finanční sílu – mohou kupovat po kamionech. Mají sklady o obrovských rozměrech, těm se také konkurovat nedá.
Vhodná nabídka zboží pro internetové prodejce je zboží takové, kde buď dodavatel trvá na dodržování minimálních prodejních cen, i když to odporuje zákonům, ale i přesto tu takto odvážní jsou. Proč? Protože vám garantují rabaty v míře, která je dostatečná na pokrytí nákladů i případný vývoj vaší společnosti. Takové rabaty musí být vyšší než 15%.
Poté to jsou výrobky, které jsou vyráběny v různých dílnách po celé zemi. Zcela určitě si vzpomenete na své známé, kteří něco podobného vyrábějí. Někdo prodává second hand, někdo vyrábí proutěné košíky, někdo pomlázky, někdo vyrábí skříně, nábytek, někdo regály, někdo šije oblečení apod. Tak se s nimi domluvte a nabídněte jejich výrobky ve svém obchodě. Pokud se vám povede je prodat, máte jistého i svého zákazníka, z řady vašich dodavatelů, protože i on si řekne, když oni mě nabízejí, já budu kupovat také u nich.
Další variantou jsou speciální výrobky. Nemyslím nyní speciální ve svém slova smyslu, ale výrobky určené pouze pro určitý malý okruh zákazníků – myslivci, rybáři, motorkáři apod. Tedy například tuningové dopňky, oblečení pro myslivce, rybářské pruty, háčky, apod. V těchto oborech není taková konkurence a máte velkou šanci začít rychle prodávat, protože si vás tito lidé najdou a zcela určitě si vás uloží mezi své "oblíbené" stránky, které navštěvují, navíc, pokud budou spokojeni. Tito lidé totiž nemají moc výběru, protože většina prodejců jde po "tom" osvědčeném – elektronika, nářadí apod.
Zcela určitě si už nyní uvědomujete, jaké možnosti prodeje se vám objevují, co můžete nabídnou vašim zákazníkům.
Další možností je nabízet výrobky menších výrobců, kteří nemají velké zastoupení, výrobky na internetu jsou nabízeny v malé míře.
Tady vás musím varovat. Před čím? Tak si představte, že máte kamarádku, která šije panenky, které jste se rozhodli prodávat. Když to bude v řádech kusů ročně, asi nebudete mít problém. Ale ty panenky jsou tak hezké, zajímavé, že začnou být hodně žádané. Takže se najednou začnou prodávat více. Tady nebude problém, v množství, které prodáváte, předpokládejme, že to stačí kamarádka vyrobit, ale ona najednou zjistí, že ji to bere moc času, že ta panenka, která měla původně stát například 100 Kč, tato výroba byla to jenom její zábava, ale ona si to špatně spočítala, protože si myslela, že za 3 hodiny volného času, které výrobě jedné panence věnuje, je 100 Kč dostatečná částka, ale zapomněla, že je dělá ze "zbytků" a nemusí materiál kupovat. Najednou přijde o práci, ale to ani nemusí, a výroba panenek pro ni může být jediným zdrojem příjmu, potom za 9 hodin práce utrží, nikoliv vydělá, protože i daná panenka potřebuje nějaký materiál, ten ale nepočítala, při prvotní "kalkulaci" nákladů, protože to byla zábava a vyráběla ji z běžně dostupných zbytků látek, které nemusela nakupovat, nyní už materiál kupovat musí. Najednou zjistí, že za daný den utrží 300 Kč, ale náklad, materiál je, z těchto 300 Kč, celá polovina. Tak, zcela samozřejmě, z toho plyne jedna věc, bude chtít více. Ale vy jste prodali už několik těchto panenek, dokonce na některé čekáte, protože máte několik objednávek. V tuto chvíli budete chtít dodržet původní cenu. Přišli jste o kamarádku. Tvrdé zjištění, ale pravdivé, to už vůbec nezmiňuji náš "národní sport" v pomluvách apod. Varuji vás před tímto způsobem tzv. "dohod". Vždy uzavřete písemnou dohodu, která vám zajistí pevnou cenu. Pokud by mělo dojít ke zvýšení ceny, k tomu dojít objektivně může, vždy si do písemné smlouvy dejte, že o tom budete v dostatečném předstihu informováni. S každým, i nejlepším kamarádem, vždy uzavřete smlouvu. Co je psáno, to je dáno, to víme všichni, takže se neobávejte tyto dohody uzavírat písemně. Proč? Nepřijdete o kamarády jenom z důvodu, že vy budete muset zaplatit rozdíl mezi zvýšenou cenou panenky a cenou, za kterou jste ji prodali. Když vám někdo řekne, já za ten košík chci 80,-- Kč, tak mu rovnou řekněte, že za něj dostane 100,-- Kč. To vám asi připadne zvláštní, ale předcházíte problémům, kdy "výrobce" neumí počítat. Samozřejmě vás to nebude trápit u jednoho kusu, ale u 100 ks? Tam už doplatíte na jeden kus 20,--Kč – tedy celé 2 tisíce, a to už problém bude. VŽDY UZAVŘETE PÍSEMNOU SMLOUVU, která bude obsahovat cenu, termín dodání, kvalitu zboží, provedení (například regály budou opatřeny komaxitovým nátěrem), přesnou specifikaci výrobku a platnost ceny. Návrhy těchto smluv najdete na internetu. Nebuďte u požadavku na smlouvu striktní, vždy je dobré vysvětlit protistraně, že to je dobré i pro ni, když nebudete mít smlouvu a k tomu použijte i nepředstavitelné, ale stávající se, příklady – ty to chceš zaplatit, až když to prodám, mě přejede auto a kdo ti to zaplatí, když nebudeš mít ani kus papíru, že jsi mi to dodala, apod. Vždy dojde k dohodě, protože každý z nás umí pochopit, že smlouva není jednostranné jednání, ale je zárukou pro obě strany, tedy pro obě strany výhodná. Nepovažujte to za striktní návod k tomu, jak vyžadovat "písemnou dohodu", ale pouze za zkušenosti, které říkají, vždy se může něco stát a ani jedna ze stran neví, jaké konflikty to může přinést. Pokud důvěřujete svým obchodním partnerům, a je jedno, jestli to jsou kamarádi nebo ne, tak smlouvu nesepisujte. Pokud smlouvu nemáte, nemůžete se ničeho dožadovat, stejně tak i druhá strana. Pokud máte možnost předcházet problémům, tak jim předejděte, ať to vypadá jakkoliv divně. Nebudete muset řešit další problémy, které nenastanou, pokud smluvu máte. Je dobré to vědět.
Další varování se týká rodinných příslušníků. I když existují případy, kdy podnikání v rodině, s rodinnými příslušníky, funguje, tak jsou ojedinělé, a musím složit poklonu se před těmito lidmi. Já mohu poradit - NIKDY NEPODNIKEJTE ANI NEOBCHODUJTE s rodinnými příslušníky. Znám mnoho rodin, kde jenom "hloupé" peníze, kompletně rozvrátily, do té doby záviděníhodné, vztahy. Oni, ale i vy, toto budete brát jako trošku jiný případ než klasický obchod. Přináší to pochopitelné problémy, nejste na úrovni jejich běžných zákazníků, vždy, jako rodina, můžete počkat. Pokud vznikne problém, komu se to nejlépe vysvětlí, že mu nemůžu něco dodat, udělat apod., no přeci "rodině". Přístup k rodinnému příslušníkovi je odlišný, protože je první na řadě, který může tzv. "počkat", protože se mu to nejlépe vysvětlí. I když si myslíte, že to není pravdou, budoucnost, pokud se tímto pravidlem nebudete chtít řídit, mi dá, téměř určitě, za pravdu a vy budete hodně litovat, ale vzít zpět, to nikdy nepůjde. Předcházejte těmto zbytečným problémům. Za zbytečné je považuji, protože se jim dá předejít. Samozřejmě snaha "pomoci" v rodině, patří mezi nejlepší věci, které můžete v životě udělat. To platí i naopak. Připadne vám to drsné? Tak já přiložím jeden příklad. Příbuzný vám dodává například přívěsné vozíky za auto. Pracuje poctivě, je to skvělá práce, víte, že je dříč, pracant, poctivec. Ale on neovlivní kvalitu materiálu, který mu dodal jeho dodavatel hutního materiálu. Vy je s úspěchem prodávate, prodali jste 20 ks, to je krásné. Najednou začnou chodit reklamace, že praskla oj – to je to, co připevníte na "kouli" za auto. K tomu se přidá další a další reklamace. Najednou jich máte 20. A je tu "výrobní vada". Pokud se nic jiného nestalo, tak to je v pořádku, jde to opravit. Pokud ovšem "ujetý" vozík někoho na silnici "zabil", tak dojde k soudu. Jste ochotni dát k soudu vašeho příbuzného? Pokud to nebude příbuzný, tak ano, ale pokud to bude tatínek? Napsal jsem, on za to nemůže, poslali mu špatný materiál, ale tady jde o to, kdo to zaplatí, kdo zaplatí škodu a celoživotní újmu rodině, která přišla, například, o otce. Tady jdou částky do milionů korun. Vy jste výrobek prodali, takže musíte tuto "vinu" přenést na dodavatele, pokud ji nejste ochotni uhradit sami. Možná vám to už nyní tak drsné nepřijde. Jak zpívá Daniel Landa – Tvrdá je realita. A vyloučit to nemůžete. Jaký to bude mít dopad na vaše rodinné vztahy? Možná už chápete, proč nikdy nepodnikat s nikým, ke komu mám úzký osobní vztah.
Jednou z naprosto nevyužívaných možností prodeje výrobků na vašem obchodu je BAZAR. U zadávání každého výrobku v internetovém obchodě je dole, viz. Návod k použití, možnost zaškrnout políčko BAZAR. Asi už víte, kam směřuji. Tady můžete nabídnou nepotřebné věci nejen vaše, ale i všech vašich kamarádů, přátel i známých vašich známých, a nabídnout je k prodeji, jako věci BAZAROVÉ. Možná vás to překvapí, ale na internetu jsou většinou jenom nabídky specializované, tedy buď bazar nebo věci nové. Určitou výjimkou je portál AUKRO, kde najdete všechny věci společně. Proto můžete nabídnout i výrobky bazarové, které jsou výhodné díky své ceně a mnoho lidí v této zemi hledá skutečně levné, i když použité, výrobky, jako jsou brusle, lyže, traktůrky apod. Nezapomeňte je umístit do správné "sekce" – viz. Návod k použití. V této možnosti je www.eobchod-zdarma.cz zcela unikátní.
DALŠÍ POMŮCKY
Důležité, z hlediska vyhledávání na internetu, je také využít všech možností, které vám internetový svět nabízí. Dnes existuje obrovské množství tzv. katalogů firem. Pokud máte živnostenské oprávnění, tak se do každého takovéhoto zaregistrujte – zaregistrujte svoji společnost. Využívejte takových, kde prvotní záznam je zdarma. Je to například Seznam.cz a mnoho dalších. Nepřivede vám to mnoho zákazníků, ale budete "vidět" na internetu. Na placené "zápisy" máte dost času, až si na ně vyděláte.
ZÁVĚREM
Tato malá příručka je vskutku jenom pro začátek vašeho podnikání. Nedělám si ambice, ani vás o tom nepřesvědčuji, o své "genialitě", pouze jsem si dovolil shrnout možnosti a postupy, které vám mohou vstup na trh usnadnit, aby jste nepropadali depresím a panice, že jste nic neprodali. V některém z mých dalších dílů se dovíte, jak pracovat se zákazníky, aby se k vám rádi vraceli, jak nastavit marketingové systémy, aby vás zákazníci měli rádi, a další zajímavé poznatky a rady, které vám pomohou nasměrovat váš "bussines" správným směrem. Použil jsem poprvé cizí slovo, to z toho důvodu, že tyto výrazy si brzy osvojíte a sami je začnete, někdy bezmyšlenkovitě, užívat. Dávejte si na to pozor. Peníze kazí charakter a to je to nejnepříjemnější, co vás může potkat.
Málem bych zapomněl dopsat i svůj příběh. Napsal jsem, že jsem byl druhý v pořadí, který shop "koupil". Napsal jsem, že i s těžším zázemím lze provozovat svůj obchod, to je ta část příběhu otce samoživitele. Tak můj příběh měl velice rychlé obrátky. Začal jsem v dubnu, již v červnu jsem měl obraty cca 400 tisíc měsíčně – to je hodnota objednávek. Když si vezmete průměrný rabat cca 15%, měl jsem za měsíc a půl příjem cca 60.000,-- Kč, hrubý příjem. Nedělal jsem vše, co jsem vám napsal, ale jenom jednotlivé části. Pokud budete pracovat tak, jak jsem v této příručce uváděl, máte velkou šanci být brzy jedním z těch, kteří si budou slušně vydělávat. Je to pouze ve vašich vlastních rukách.
Dnes jsem společníkem svého dodavatele a sami provozujeme internetové obchody, nabízíme vám je zdarma, stejně tak servisní programy, tyto příručky, návody a jiné možnosti. Obraty mého internetového obchodu za půl roku narostly na více než jeden milion korun měsičně.
Přeji vám ještě větší úspěch, než jsem zažil já a těším se, formou naší aktualizace, že se s vámi budu moci opět podělit o mé zkušenosti, které vedli k úspěchu, ale také vás upozornit na nebezepčí, se kterými se můžete při podnikání v této oblasti setkat.
Pokud se sami budete chtít podělit nejen o vaše úspěchy a cesty k nim, ale také o neúspěchy, před kterými chcete ostatní varovat, velmi rád si vaše připomínky přečtu a připojím je k našim dalším vydáním.